Tale av dr. Fidel Castro Ruz
ved avslutningssesjonen
for
det 5. møte om globalisering
og utvikling i Havanna 14.
februar, del 2.
Ærede deltakere i møtet om
globalisering og utvikling!
Hvorfor har ikke Latin-Amerika
gjennomgått den samme
utviklingen etter krigen
som for eksempel Canada,
New-Zealand og Australia?
Skyldes det delvis vårt tvilsomme
privilegium å være
USAs bakgård? Eller er befolkningen
ikke intelligent
nok på grunn av sitt etniske
mangfold?
Det stemmer ikke med forskningsresultater
som viser at det
ikke fins skiller i intellektuell kapasitet
mellom ulike etniske
grupper.
Jeg er helt enig med Karl Marx
som sa at når den kapitalistiske
produksjon opphører, er vi ved
slutten av den menneskelige rases
forhistorie. Da vil også menneskers
utbytting av medmennesker
forsvinne. Hans tanker var
tuftet på teorien om den dialektiske
utvikling i menneskehetens
historie.
Mange mener at denne måten å
tenke på, er for enkel og foreldet.
Marx studerte kapitalismens tidligste
stadium. I denne perioden
vokste det fram en ny klasse som
skulle omforme samfunnet og
bane vei for en mer rettferdig verden.
På den tiden fantes verken elektrisk
energi, telefoner eller
forbrenningsmotorer, og Marx
kunne ikke forutse det vi i dag tar
som en selvfølge: store skip som
seiler på verdens hav, fly som
krysser Atlanteren med hundrevis
av passasjerer og alle de syntetiske
produktene vi bruker daglig.
Marx hadde heller ingen
skremmende visjoner om miljøødeleggelser
som skyldes uansvarlig
bruk av moderne teknologi.
Hans teorier ble til i England som
var det mest utviklete landet på
den tiden. Han forutså verken
behovet for en arbeider-bondeallianse
eller de kolossale problemene
som skulle komme i kjølvannet
av kolonialiseringen. Det
var noe som Lenin senere med sitt
briljante intellekt skulle utvikle
teorier om.
På Marx' tid ble det fart i den industrielle
revolusjonen i England,
mens den var i sin spede begynnelse
i Frankrike og Tyskland.
Ingen kunne på den tiden forutse
noe så fremmed som den rollen
USA skulle komme til å spille
knappe 60 år etter hans død.
Marx trodde på utviklingen i
produktivkreftene og ubegrensede
muligheter i vitenskap og det
menneskelige talent. Han mente
det var nødvendig med en helt
utviklet verden før det kunne etableres
et nytt samfunnssystem,
hvor produksjonen var i stand til
å tilfredsstille menneskenes materielle
og åndelige behov. Han
regnet ikke med at revolusjonen
skulle komme i bare i ett land.
Han var såpass framsynt at han
hadde tanker om globalisering,
som for han var en verden forent
i fred, der alle skulle nyte godt av
de verdiene som ble skapt.
Hans oppfordring til arbeidere i
alle land om å forene seg, ville i
dag blitt til et opprop om enhet
mellom manuelle og intellektuelle
arbeidere og mellom bønder
og fattige i hvert land for å oppnå
en bedre verden.
For første gang i menneskehetens
historie står vi i dag overfor faren
for utryddelse. Vi er truet
fordi våre omgivelser ødelegges,
og vi står overfor alvorlige politiske
trusler om bruk av stadig
mer sofistikerte masseutryddelsesvåpen.
Vi opplever i dag at verden er på
randen av krig. Den vil ikke bli
en konfrontasjon mellom likeverdige
partnere. På den ene siden
står den enerådende supermakten
med sin overlegne militære styrke
og teknologi, støttet av sin viktigste
allierte som også er et land
med kjernevåpen og medlem av
FNs sikkerhetsråd. Motparten er
et land hvor folk har lidd i mer
enn ti år under daglige bombetokt
etter Iraks ulovlige okkupasjon
av Kuwait.
Det har ført til hundretusener
tapte liv, de fleste barn som er
døde av sykdom og sult.
En stor del av verdensopinionen
går samstemt mot en ny krig.
Framfor alt er de imot at USA
skal ta en ensidig avgjørelse og
totalt sette seg utover internasjonale
regler og autoriteten til FN
som allerede er begrenset. Dette
er en unødvendig krig under påskudd
som verken er troverdige
eller bevist.
Irak som ble rustet opp og støttet
av Vestmaktene under krigen mot
Iran, er nå sterkt svekket etter krigen
mot USA i 1991. De har ingen
mulighet til å stå i mot USA’s
våpenmakt. Hvis Irak skulle ha
kjemiske, bakteriologiske og
kjernevåpen, kan USA forhindre
at de brukes. Selv et forsøk fra
Irak på å bruke dem, ville være
politisk absurd og militært selvmord.
Den virkelige faren ligger i at et
væpnet angrep fører til at folk i
Irak går til en patriotisk krig. Ingen
kan på forhånd gi noe mål på
deres reaksjon og motstand og si
hvor lenge den vil vare, hvor mye
død og elendighet den vil føre til
og hvilke menneskelige, politiske
og økonomiske konsekvenser den
vil få for partene.
Utvilsomt vil verden bli utsatt for
en stor økonomisk risiko i tillegg
til den dype krisen vi allerede står
overfor. Ingen kan forutsi hva
som vil skje med oljeprisen.
I min tale den 28. januar i anledning
150-årsdagen for Martis fødselsdag
analyserte jeg flere av de
talene som USAs president har
holdt. Jeg vil nå sitere noen få linjer
som taler for seg:
«Vi vil bruke alle nødvendige
krigsvåpen».
«Enhver nasjon i enhver region
må nå ta en avgjørelse. Enten er
dere med oss eller med terroristene
».
«Dette er sivilisasjonens kamp».
«Vår tids store bragd, og det store
håpet til enhver tid avhenger nå
av oss».
«Og vi vet at Gud ikke er nøytral
».
(Fra talen 20. september 2001.)
«Vår sikkerhet vil kreve en omforming
av den styrken du skal
lede….en styrke som må være
klar til innsats på kort varsel i et
hvilket som helst mørkt hjørne av
verden….klar for okkupasjon».
«Vi må avdekke terrorceller i mer
enn 60 land».
«Vi er i en konflikt mellom det
gode og det onde».
(Fra talen 1. juni 2002 på 200 års
dagen for West Point Military
Academy.)
«USA vil be FNs sikkerhetsråd å
komme sammen fredag 5. februar
for å innse fakta om at Irak trosser
verden»
«Vi vil konsultere, men ikke la det
bli noen misforståelse. Hvis
Saddam ikke avvæpnes fullstendig,
vil vi av hensyn til sikkerheten
til vårt folk og verdensfreden,
lede en koalisjon for å avvæpne
han».
(Tale til Kongressen 5. februar
2003.)
For to dager siden drøftet vi menneskehetens
framtid. Mange undret
på hva som vil komme etter
globaliseringen, og hvor lenge det
nye verdensherredømme vil vare.
Jeg vil prøve å improvisere et svar
på disse spørsmålene som jeg har
grublet over mer enn en gang.
Jeg baserer meg på noen personlige
overbevisninger som jeg tror
fullt og fast på.
Mennesket skaper ikke historien.
Subjektive faktorer kan akselerere
eller forsinke avgjørende
omveltninger, men kan ikke forhindre
det endelige resultatet.
Ekstremt alvorlige hendelser som
atomkrig, miljøødeleggelse eller
plutselig endring i klima, kan bare
endre de forutsigelsene som kommer
fra visjonære mennesker.
Det avgjørende er de objektive
faktorene som kan avledes fra
selve utviklingsprosessen i det
menneskelige samfunnet. Økonomi
er ikke naturvitenskap og
kan ikke være eksakt. Den er en
sosial vitenskap. Begrep, forestillinger
og lover som har oppstått i
et sosialt og økonomisk system,
har en tendens til å overleve selv
når det har nådd sitt siste stadium
eller til og med forsvunnet. Dette
hemmer ofte en korrekt forståelse
av hendelser. Den enorme spredningen
i syn og teorier innenfor
sosialvitenskap, vitner om dette.
De store feiltrinn som er begått i
revolusjonære prosesser, er andre
eksempler.
Jeg vil si at politikk er en kombinasjon
av vitenskap og kunst,
skjønt det er mer kunst enn vitenskap.
Jeg understreker at historien
kan lære oss en lekse: omfattende
løsninger kan bare
komme etter omfattende kriser. I
dag står vi overfor en stor, omfattende
krise både økonomisk og
politisk. Det kan bli den første
globale krisen.
Den herskende økonomiske
verdensordenen er uholdbar og
utålelig. Det fins ingen mulig løsning
utenom en omfattende og
radikal endring. Vi ser lokale og
regionale kriser som gjentas med
økende frekvens. Ikke noe land,
rikt eller fattig, blir spart for kriser
og mange politiske partier er
blitt kompromittert.
Folk lar seg i mindre grad styre.
Internasjonale finansielle organisasjoner
som WTO eller grupper
av velstående land som 7-gruppen,
finner ikke lenger noen steder
å holde møtene sine. Sosiale
bevegelser og organisasjoner som
ser den tragedien verden gjennomlever,
vokser i styrke over alt.
Moderne teknologi har gjort det
mulig å spre meldinger uten hjelp
av tradisjonelle media.
Til tross for at 800 millioner mennesker
er analfabeter, har milliarder
av mennesker tilgang til en
viss mengde informasjon gjennom
ett eller annet medium. De
lever under arbeidsledighetens og
fattigdommens svøpe, i dårlige
boliger uten sanitære forhold med
manglende skolegang og dårlig
helse. Det gir lav selvtillit og sosial
status. Og all reklame for økt
forbruk gjør dem enda mer klar
over sine udekkede behov og håpløshet.
Dette systematiske bedraget kan
ikke fortsette. Det er allerede over
6,2 milliarder mennesker på kloden.
Befolkningen er blitt firedoblet
bare i løpet av det siste århundret.
Rekkene av misfornøyde i den 3.
verden støttes av millioner av utdannede
arbeidere, menn og
kvinner i utviklete land. Deres
bekymring for fremtiden og barna
øker når de er vitne til forurensning
av miljøet og ser det som er
vakkert rundt dem, forsvinne som
følge av den anarkistiske og uansvarlige
bruken av naturens ressurser.
Den fortsatte eksistensen
av menneskelige vesener overalt
på kloden holder på å bli en kamp
for å overleve.
Det fins ikke noe alternativ til en
ny kurs for menneskeheten.
Hvordan vil den bli? Hvilke nye
former for politisk, økonomisk og
sosialt liv vil oppstå? Det er vanskelig
å besvare og fører meg over
til den siste tanken jeg ønsker å
gi uttrykk for.
I vår streven etter en ny økono-
misk ordning vil subjektive faktoren
spille en viktigere rolle enn
noensinne. Derfor må folk bli informert
og oppfordret til å tenke.
Oppgaven til de mest fremstående
vil bli å spre informasjon og sette
i gang debatter for å bevisstgjøre.
Verdens Sosiale Forum i Porto
Alegre var et oppmuntrende eksempel
på de nye kampmetodene.
De 100 000 som var samlet der
for å få kunnskap og diskutere,
har gitt en visjon om krefter som
nå vokser og vil hjelpe fram de
objektivt endringene i samfunnsutviklingen.
På Cuba har vi i over 3 år vært
fullt engasjert i kampen om ideene.
Mer enn 100 sosiale program
har kommet ut av det. De fleste
er viet utdanning og kultur. Vi
gjennomfører en revolusjon i vårt
skolesystem for at hele befolkningen
skal få et høyere allment
kunnskapsnivå og en kulturell
dannelse. De får innsikt i et vidt
spekter av emner som politikk,
økonomi og sosialt arbeid. Uten
dette vil til og med folk med
universitetsgrad kunne betraktes
som funksjonelle analfabeter.
Våre planer er ambisiøse, men vi
blir oppmuntret til å fortsette etter
de resultatene vi har oppnådd
så langt.
Til tross for at verden gjennomgår
en økonomisk krise har vårt
land klart å redusere arbeidsløsheten.
Innen utgangen av 2003
håper vi at den vil være nede i 3%,
da vil vi bli regnet som et land
uten arbeidsledighet.
Med våre beskjedne virkemidler
blir kanskje vårt beste bidrag i
kampen for en bedre verden å vise
hvordan mye kan oppnås med lite
når alle menneskelige og materielle
ressurser blir brukt for å tjene
menneskene.
Naturen kan ikke bli ødelagt, og
de råtne og ødsle konsumentlandene
kan ikke overleve.
Men det er et område hvor verdiskapningen
ikke har noen grense:
kunnskap, kultur og kunst i alle
dens uttrykksformer. Det vil gi
menneskene en god fysisk og
mental helse, og et fullverdig sosialt
og åndelig liv. Uten det er
det ikke mulig å snakke om livskvalitet.
Kan noe stoppe oss fra å oppnå
våre mål?
Vi vil bevise hva alle erklærer: at
en bedre verden er mulig!
Nå er tiden inne for menneskeheten
til å skrive sin egen historie.
Takk alle sammen.
Flere taler
Privatisering...
her
Kjempe og vinne...
her