Vi er samlet her for å føre en respektfull
debatt og for å lytte til
forskjellige synspunkter. Vi er
blitt æret av at så mange eminente
og observante tenkere, så vel som
representanter for internasjonale
organisasjoner var så vennlig å ta
imot invitasjonen, til tross for at
de visste majoriteten av de som
deltar i denne begivenheten har
meninger som skiller seg betraktelig
fra den politikk som følges
av de institusjoner de representerer.
Gjestfrihet og respekt for de
som har andre meninger har blitt
en tradisjon på disse møtene.
Hvilken verdi ville våre analyser
ha hvis ikke ideene som legges
frem blir stilt opp mot diametralt
motsatte ideer som tappert opprettholdes
av de som støtter et annet
syn på verden?
De av oss som ikke er akademikere
trenger også en dose med
mot. Selv når vi strever etter å bli
så vel informert som mulig om
det som hender i verden, har en
noen ganger rett og slett ikke tiden
som er nødvendig for å tilfredstille
vårt ønske om å lære om
det økende antall fakta og meninger
om de unike historiske prosessene
vi gjennomlever, og å
prøve å forutsi den usikre fremtiden
som ligger foran oss.
Men vi kan ikke klage. Vi har blitt
gitt privilegiet å leve i hva jeg kan
kalle den mest ekstraordinære og
av gjørende æra i hele menneskehetens
historie; akkurat slik
professor Phelps fra Columbia
University sa da noen berørte en
sak som gikk utenom det økonomiske
temaet han berørte: ”Det er
ikke mitt tema..” Jeg burde si på
forhånd at mitt tema i dag ikke er
økonomi. Mitt tema i dag er politikk
– Selv om det ikke fins økonomi
uten politikk eller politikk
uten økonomi.
Alt som noen gang har eksistert
eller eksisterer i dag, har blitt dyttet
eller tvunget på menneskeheten
av naturlovene. De gjorde at
menneskerasen utviklet seg til en
kategori rasjonelle vesener, til etnisk
opphav og hudfarge; fra
grupper av individer som vandret
gjennom skogene og samlet frukter
og røtter, drev jakt og fiske;
til de kapitalistiske forbrukersamfunnene
hvor en rekke rike
nasjoner tapper verden tørr. Utviklet
kapitalisme, moderne imperialisme
og neoliberal globalisering
som systemer for utbytting
av verden, har blitt tvunget
på oss slikt som den grunnleggende
mangel på prinsipper om
rettsvesen, som tenkere og filosofer
krever for alle mennesker,
men som enda er langt fra å være
en realitet på jorden.
Ikke engang de som frigjorde de
13 britiske koloniene i Nord-
Amerika i 1776, mens de proklamerte
den ”selvklare sannhet” at
alle mennesker er skapt like, og
at de er gitt visse umistelige rettigheter:
liv, frihet og jakten etter
lykke – var i stand til å frigjøre
slavene. I stedet ble denne avskyelige
institusjonen holdt ved like
i nesten et århundre, til den ble
så anakronistisk og uholdbar at en
blodig og grusom krig erstattet
den med en mer snedig og moderne,
men ikke mye mindre grusom
form av utbytting og rasediskriminering.
Det samme kan bli sagt om de
som ledet den franske revolusjonen
i 1789 og proklamerte ”frihet,
likhet og brorskap”, men likevel
ikke var i stand til å godta
frihet for slavene sine i Haiti og
uavhengigheten for de lukrative
oversjøiske koloniene. I stedet
sendte de 30 000 soldater for å
undertrykke dem i et fåfengt forsøk
på å bringe dem tilbake til
underkastelse. På tross av alle
ønsker og intensjoner hos opplysningsmennene
var det som nå
skjedde en begynnende kolonial
æra, som nådde til Afrika, Oseana
og nesten hele Asia i hundrer av
år, deriblant Indonesia, India og
Kina.
Portene til handel med Japan ble
sprengt åpne med bomber på
samme måte som i dag, og det til
og med etter en krig som kostet
50 millioner døde i demokratiets,
uavhengighetens og frihetens
navn. Dørene er sprengt åpne for
WTO og multilaterale investeringsavtaler
for kontroll av verdens
finansressurser, privatisering
av statseide kompanier i utviklingsland,
et monopol på patenter
og teknologi og forsøket på å
kreve betaling av lån som utgjør
tusener av milliarder av dollar –
som er umulig å samle inn for
kreditorene og umulig å betale for
debitorene – debitorer som blir
stadig fattigere, mer sultne og
med stadig lavere levestandard
enn de som var koloniherrer i århundrer
og solgte deres sønner og
døtre som slaver eller utbyttet
dem til døde slik de gjorde med
de innfødte i denne hemisfæren.
I slutten av det 20. århundre
kunne ikke verden bli delt opp
igjen slik som i slutten av det 19.
og tidlig i det 20. århundre. Verden
i dag kan ikke bli delt opp
fordi den er nesten eksklusiv eiendom
til den nasjonen som sto
frem på slutten av denne turbulente
historien som den eneste supermakt
og det sterkeste imperium
som noen gang har eksistert.
Det er nok å observere hvordan
nesten alle verdens hovedsteder
skjelver før det siste ord eller den
siste kunngjøring har blitt uttalt i
Washington. Om det noen gang
har vært illusjoner om at FN eksisterte,
var det patetisk talt oppløst
ved keiserlig påbud etter den
skjebnesvangre dagen, 11. 09.,
for bare 17 måneder siden, og
fullstendig byttet om med den
skarpeste ensidighet en noen
gang har sett.
I løpet av de siste få dagene har
jeg lyttet til våre distingverte gjester
som brukte sine skarpskodde
argumenter på temaer som for
eksempel økonomi, kriser, og
spesielt situasjonen i Latin-Amerika,
FTAA, vanskelighetene ved
utviklingen av de fattige landene
i verden i dag, sosialpolitikkens
rolle og reelle fakta. – Ofte svært
mange detaljer som slike temaer
bringer frem om årsaken til lignende
tragedier. Når jeg hører at
GDP steg eller falt, at varig vekst
tok plass og så stoppet, at en
øking av eksporten er den eneste
måte å redusere underskuddet,
bygge opp balanse, skape jobber,
redusere fattigdommen, øke utviklingen,
oppfylle forpliktelser.
Og så andre ganger når det blir
sagt at privatisering kan være
svært nyttig, bygger tillit, tiltrekker
investeringer for enhver pris,
skaper konkurranse, etc.. Jeg
kunne ikke annet enn beundre
den iherdighet de har vist, i et
halvt århundre nå, i å anbefale
denne måten å legge underutvikling
og fattigdom bak seg.
Jeg sa tidligere at alle meninger
fortjener å bli respektert. Men det
må også de mange spørsmål og
tvil som vi har. Hva slags idyllisk
verden lever vi i ?
Hvor er
minimumsforholdene for likhet
som kunne muliggjøre de løsninger
vi lærer i skoler for økonomi
for utvikling av landene i den
tredje verden?
Fins det virkelig
en slik ting som fri konkurranse,
eller fri tilgang til relevant teknologi,
som er monopolisert av de
som besitter, ikke bare fruktene
av deres egen talent, men også
andres talent, høstet fra de minst
utviklede land uten å betale så
mye som en cent til dem som har
brukt sine magre ressurser for å
utvikle dem?
I hvilke hender og under hvilken
kontroll er de internasjonale
finansinstitusjonene og de
enorme overskuddsfondene?
Hvem eier de store bankene?
Hvor, hvordan, og av hvem er
pengesummer hvitvasket og plassert,
penger som kommer fra
finansspekulasjon skattesnyting,
narkotikaomsetning i stor skala
og fruktene av massive underslag?
Hvor er Mobutus fonds og
dusiner av andre store underslag
av folkeeiendom, som overga sine
lands ressurser og selvstendighet
til utenlandsk kapital med velsignelse
fra sine vestlige læremestre?
Hvor er de hundrer av milliarder
dollar som er forsvunnet fra den
tidligere Sovjetunionen og Russland,
og hvordan hendte det mens
rådgivere, eksperter, spesialister
og ideologer fra Europa og USA
ledet på den briljante og velsignede
veien til kapitalismen, hvor
en landeplage av gribber slo ned
fra alle kanter for å ta kontroll
over det meste av landets naturrikdommer
og økonomiske
resurser?
Hvem kan bli holdt
moralsk forsvarlig for det faktum
at folketallet går ned og dets
helseindikatorer som innbefattet
mødre- og barnedødelighet har
blitt verre og at dets folk, inkludert
gamle menn og kvinner som
kjempet mot fascismen, lider av
sult og ekstrem fattigdom?
Det
gjelder millioner.
Hvem ødelegger den nasjonale
kulturen til andre folk gjennom
et monopol på massemedia og
sprer den giftige forbrukskulturen
til alle verdens hjørner?
Hvordan
kan vi se bruken av tusen milliarder
dollar på salgsannonser hvert
år når de pengene kunne vært
brukt til å rette på mangelen innen
utdannelse, helsevesen, drikkevann
og boliger, arbeidsledighet,
sult og underernæring som berører
milliarder av mennesker rundt
på kloden?
Er dette bare et økonomisk
tema og ikke politisk og
etisk?
Neoliberal globalisering utgjør
den mest åpenbare nykolonisering
av den tredje verden. FTAA,
som allerede er blitt gjentatt her,
er innlemmelsen av Latin-Amerika
i USA; en falsk union av
ulike parter hvor den sterke vil
sluke den svake, inkludert Canada,
Mexico og Brasil.
Det er en umoralsk avtale som vil
gi fri bevegelse for kapital og varer,
men død for ”barbarene” som
prøver å krysse grensene for imperiet
gjennom ”slakterhuset,”
som en del av grensen mellom
Mexico og USA blir kalt. For
dem er det ingen reguleringslov
som gir automatisk rett til opphold
og arbeid - det samme hva
slags overtredelser og forbrytelser
de har gjort – og som var laget
for destabilisere Cuba som
straff for de revolusjonære endringer
som foregikk i vårt land.
Jeg må resolutt og uten nøling av
noe slag, som revolusjonær og en
kjemper som oppriktig tror at en
bedre verden er mulig, si, at etter
min mening er det å privatisere
rikdommen og naturressursene i
et land i bytte med utenlandske
investorer å gjøre en alvorlig forbrytelse.
Det er det samme å gi
fra seg billig, nesten gratis, alle
midler til å overleve for folkene i
den tredje verden. Og det vil lede
til en form for nykolonisering,
mer bekvem og selvforsørgende,
hvor de innfødte nå vil måtte
dekke utgiftene til offentlig ro og
orden og andre nødvendigheter
som tidligere ble dekket av
koloniherrene.
I sitt forhold til utenlandsk kapital
bruker Cuba gjensidige fordelaktige
og nøye overveide former
av samarbeid, som ikke berører
landets selvstendighet, og plasserer
kontroll over vår nasjonale rikdom
og landets politiske, økonomiske
og kulturelle liv under
utenlandske kapitaleieres nåde.
Som regel gir vi ikke bort noe
gratis, og når vi skal betale, gir vi
”keiseren det som keiserens er og
folket det som folkets er.” Ikke
misforstå; vi er et sosialistisk land
og vi fortsetter å være sosialister.
Og på tross av de enorme vanskelighetene,
bygger vi et nytt menneskeverdig
samfunn, med mer er
faring, entusiasme, energi og
drømmer enn noen gang. USA-dollaren
sirkulerer og euroen begynner
å sirkulere, og de kan bli
fulgt av andre valutaer for å lette
turismen. Men de grunnleggende
valutaer som sirkulerer er den regulære
cubanske peso som kan
veksles. Verdien av vår nasjonale
valuta forble fast gjennom hele
2002, noe som er nesten uhørt i
andre land, og det er ingen flukt
av hard valuta.
Blant de store problemene som
trykker ned på denne hemisfæren
– noe vi kjenner altfor godt til –
er den store utenlandsgjelden. Avdrag
og renter av gjeld utgjør opptil
50% av nasjonale budsjetter,
og har sterk innvirkning på tjenester
som er viktig for alle land;
helsetjeneste, utdannelse og sosial
sikkerhet.
Den enorme renten som regjeringer
må betale på bankinnskudd
for å forsvare seg mot spekulative
angrep og kapitalflukt, gjør
det helt umulig for dem å få til
utvikling med landets eget fond.
Den frie veksling av valuta, påført
av den nye økonomiske orden,
utgjør et livsfarlig instrument
for de svake økonomiene i land
som strever for å utvikle seg. Det
er lenge siden penger var verd noe
i seg selv, slik det var tidligere,
noe som kunne bli spart og gravd
ned i en urne, som sølv og gullmynter.
I Bretton Woods – som
alle økonomer vet – var USA,
som eide 80% av verdens gullreserver
tildelt privilegiet å utgi
den verdensomspennende
verdensvalutaen. Men den gangen
ble det for hver pengeseddel
som ble trykt lovt en forsikring
om at det kan byttes om i gull.
Denne forpliktelsen ble holdt og
garanterte verdien av papirpenger
gjennom en enkel saksgang, som
var vedtatt av landets regjering for
kjøp og salg av gull i store nok
mengder når det var overskudd
eller underskudd på markedet.
Denne løsningen var på plass til
1971, da president Richard
Nixon, etter store militære utlegg
og en krig uten utbytte, vedtok å
ta USA-dollaren bort fra gullstandarden.
Ingen kunne forestille seg den
kolossale spekulasjonen som ville
øke kjøp og salg av valuta. I dag
har disse transaksjonene nådd
astronomiske høyder, totalt over
en trillion pr. dag.
Fordi den hadde samlet tillit, vanen
å bruke den som et verktøy
for veksling, godtatt av alle, den
enorme økonomiske styrke i landet
som utstedte den og mangel
på et annet instrument, fortsatte
USA-dollaren å spille sin rolle.
Et slikt privilegium var ikke og
kunne ikke landene i Latin-Amerika
og resten av den tredje verden
ha glede av. Vår valuta er bare
papirlapper på det internasjonale
markedet. Deres verdi er begrenset
av landets reserver av hard
valuta, dvs. USA-dollar. Ingen
nasjonal valuta i landene i Latin-
Amerika og i de karibiske øyene
er, eller kan bli fast. Den reelle
verdien av en valuta kan være
100 i dag, men i løpet av måneder,
uker eller dager, avhengig av
indre eller ytre faktorer, kan den
være verdt 50%, 40% eller til og
med 10% av sin tidligere verdi.
Hva hendte i Argentina med det
idylliske, utopiske og folkloristiske
forsøk på å holde paritet
mellom pesoen og dollaren? Det
endte, logisk nok, i katastrofe.
Noe lignende hendte med
realen og dollaren. Land
som Equador endte opp
med å kaste sin egen valuta
på søppeldynga og adopterte
USA-dollaren som
den eneste valutaen i
hjemmesirkulasjon.
I Mexico var det som regel
regjeringsskifte hvert 6. år.
Det førte til en sterk devaluering
som minsket verdien
av deres valuta betraktelig.
Brasil – som et resultat
av det siste spekulative
angrep og krisen i 1998,
mistet landet i løpet av bare
8 uker 40 milliarder dollar
som de hadde skaffet seg
gjennom privatisering av
mange av sine beste produksjonsog
servicekompanier.
Kapitalflukt er en av de verste
formene av økonomisk blodtapping
som landene i Latin-Amerika
har lidd under de siste tiårene.
Det er ikke snakk om overføring
av profitt tjent av utenlandske
investorer. Det er ikke snakk
om plyndring ved betaling av
utenlandsgjeld som ofte ble avtalt
av diktatoriske og korrupte regimer,
som sløste og underslo
landenes fond eller brukte dem til
å dekke over privatgjeld eller tyveri
og lysskye affærer i private
banker. Heller ikke er det snakk
om voksende tap på grunn av det
velkjente fenomen, ”ulik veksling.”
Det er heller snakk om fond som
er skapt innenriks, merverdi som
er tjent på svetten til dårlig betalte
arbeidere, eller ærlige sparepenger
til intellektuelle arbeidere
og profesjonelle, eller profitt
fra småindustri, forretning og
service.
Det kvelende åket som binder de
latinamerikanske landene til kapitalflukt
er fri handel, uten restriksjoner
eller krav, hard valuta
mot nasjonal valuta, en oppskrift
som er trædd over hodet på dem
som et hellig neoliberalt prinsipp
av de internasjonale finansorganisasjonene.
Det er beregnet
at denne kapitalflukten i noen
land, som Venezuela, gjennom en
periode på mer enn 40 år, har beløpt
seg til 250 milliarder dollar.
Til dette kan vi legge de nasjonale
fond som er sluppet ut fra
Argentina, Brasil, Mexico og resten
av Latin-Amerika.
Vi er stolt av det uredde folket i
Venezuela. Venezuela og dets
modige leder som akkurat nå har
skapt kontroll over vekslingskursen,
og på den måten gjort slutt
på den tragedien som jeg nettopp
har beskrevet!
Jeg husker at under den cubanske
revolusjonens triumf i 1959,
var hele Latin-Amerika samlede
gjeld bare 5 milliarder dollar. Befolkningen
på den tiden var 214,9
millioner. Det har økt til 543.4
millioner – 224 millioner er fattige
og over 50 millioner er analfabeter
– mens deres totale gjeld
er økt til 800 milliarder dollar i
2003.