Denne artikkelen bygger på Georgescu-Roegen: ”Økonomi og entropi”, Friheten 17.08.01, Vadim Medvedev: ”Har marxismen bestått historiens prøve?”, Novosti 50/1990, Peter Nielsen: ”Økologisk marxisme”, Salt 01.03.99, og på omfattande lesing av både marxistiske og øko-vitskaplege verk. Artikkelen er
bakgrunnsstoff for mi innleiing på konferansen i Narvik 16.-17. feb. 2002:
Marxismen og verdisynet.
Det er nær
samanheng mellom synet på kva som skaper verdiar, og det Marx kalla
”samfunnsbasisen”. Marx blir tillagt ein såkalla ”arbeidsverdi-teori”, som går
ut på at alle verdiar blir skapt gjennom arbeid. Ut frå dette blir det
postulert at han ikkje tilkjenner naturen og naturressursane eigenverdi. Dette
har igjen blitt brukt av den såkalla ”tekno-marxismen” og dei ekstremt
økonomisk orienterte marxistane til å hevde at ”dersom vi berre får endra
samfunnet gjennom ein sosialistisk revolusjon, så er det ressursar nok til ein
økonomisk vekst utan avbrot.” At eit slikt
vulgær-marxistisk syn har vore utbreidd både i og utanfor det henfarne
Sovjetunionen, har eg mange vitnemål om. For eksempel har eg vore i kvass
polemikk både med tidlegare NKP-formann Martin Gunnar Knudsen, og med ei rekke
”super-marxistar” i AKP og SV om verditeoriane. Dei har hevda at mitt syn var
fullstendig umarxistisk.
På den andre
sida har Georgescu-Roegen, som på mange måtar står marxismen nær, i sitt sentrale essay vore sterkt kritisk
til dei sovjetiske marxistanes verdisyn, og påviser klart at den dogmatiske
versjonen av arbeidsverditeorien er i strid med naturlovane.
Ein liknande
vulgær-økonomisk teori er heilt dominerande innanfor alle kategoriar av
kapitalistiske ideologar, frå
marknadsliberalismen til sosialdemokratiets venstrefløy. Georgescu-Roegen tar, med solid forankring
i naturvitskaplege fakta, eit logisk
elegant og knusande oppgjer med
tankegangen om uopphørleg økonomisk vekst, slik denne trer fram i begge system,
både det kapitalistiske og det sosialistiske.
Vi såg det
tydeleg da Brundtland-kommisjonen la fram si innstilling i 1987. Gro var den
gongen på total kollisjonskurs med alle sine økologiske sakkyndige. Dei meinte
at økonomisk vekst og berekraftig utvikling ikkje kan eksistere samtidig over
heile jorda, slik Gro pressa Brundtland-kommisjonen til å meine. Dersom vi i
utgangspunktet skal ha berekraftig utvikling, og vi i tillegg vil la fattige
land få økonomisk vekst, må ein tilsvarande nedgang skje i rike land, elles er
den samla utviklingstrenden ikkje berekraftig.
Det kan ikkje
herske tvil om at naturvitskapsfolk i dag, med enkelte få, bisarre unntak
(Bjørn Lomborg), har akseptert Georgescu-Roegens grunnteser. Og da kjem dette
særdeles viktige kravet opp på skjermen med store bokstavar for alle som vil
kalle seg ”vitskaplege marxistar”:
Vi må få ei
endring - nokon vil kalle det ei
presisering - av dei marxistiske
verditeoriane, slik at dei blir vitskapleg akseptable ut frå moderne fysikk,
biologi og økologi.
Vi må ut frå
dette legge opp ein strategi for berekraftig utvikling, og erkjenne at ”vekst
og vern” er ein fiksjon som hører historia til, akkurat som påstanden om at
jorda er flat.
Ut frå dette må
vi krevje ei utvikling av globalt likeverd i levekår, og eit globalt demokrati
som kan styre dei totalitære korporative
strukturane. Markedsliberalismen har til fulle vist at den er ute av stand til å utvikle eit
berekraftig, likeverdig og demokratisk globalsamfunn.
Sosialistar og
kommunistar må våge å stille i fronten
for ei demokratisering av økonomisk makt og ressursbruk på globalt nivå. Det
betyr at dersom globale demokratiske vedtak pålegg oss å redusere CO2-utsleppa
og andre utslag av vårt overforbruk av lågentropi, så må vi akseptere dette, og
ikkje bruke vår teknologiske og våpentekniske overmakt til å tvinge gjennom eit
fortsatt overforbruk.
Vi må erkjenne
at det som blir kalla vårt ”økologiske fotefar” - vårt forbruk av lågentropi
pr. person - ligg langt over vår ”økologiske
kvote” - altså det uttaket av lågentropi som kvar person på jorda har ”rett
tilӌ ta ut i eit berekraftig samfunn.
Georgescu-Roegens utfordring.
Den
vitskapsmannen som i første rekke har utstyrt oss med teoretisk grunnlag for å
studere samfunnsbasisen ut frå moderne naturvitskap, er rumensk-amerikanske
Nicholas Georgescu-Roegen. Han er ikkje eineståande fordi han står åleine om
teoriane, men fordi han er så presis og klar i forhold til dei fleste
andre. – Den einaste omsettinga til
norsk av Georgescu-Roegens berømte essay er gjort av underskrivne, og sto i
Friheten av 17. august 2001.
G.-R.s
utgangspunkt er at ”eit menneske kan verken lage stoff eller energi, uansett
kreativitet eller arbeidsinnsats”. Det følgjer av ein fundamental naturlov,
loven om materiens og energiens konstans eller Den første termodynamiske loven.
Konklusjonen av dette må vere at ”mennesket i realiteten ikkje er i stand til å
produsere noko som helst, verken stoff eller energi - berre absorbere slike
materielle faktorar og sende dei frå seg kontinuerleg. Det som går inn i ein
slik prosess, er verdfulle naturressursar, og det som blir kasta vekk frå
prosessen, er verdlaust avfall. I mellomtida er det skjedd ein økonomisk
prosess, oftast med forbruksvarer som synleg resultat.
Frå
termodynamisk synsstad går stoff/energi inn i den økonomiske prosessen i ein tilstand
av lågentropi, og kjem ut av prosessen i ein tilstand av høgentropi.”
Det betyr i
praksis:
1. Naturen må
bli tillagt den verdien den rettmessig har som grunnlag for vareverdi,
bytteverdi, velstand og økonomisk vekst.
2. Ein må dermed
akseptere Georgescu-Roegens grunntese, at fundamentet for vår tids
velstandssamfunn og økonomiske vekst er utnytting av lågentropisk materiale og
energi - altså materiale og energi med
ein slik grad av orden at den kan nyttast i ein økonomisk prosess. Detbetyr:
i ein prosess som skal auke menneskas
fysiske og psykiske trivsel. Vi kallar også ei slik energiform ”fri energi”, i
motsetning til den høg-entropiske energien som er ”bunden energi”.
3. Ein må altså
erkjenne at for å skape økonomiske goder, må ein normalt utnytte lågentropi,
som dermed blir omgjort til høgentropi (”utspedd varme” i miljøet; energi som
er utilgjengeleg for nye økonomiske prosessar).
4. I og med at
jordkloden er å sjå på som eit lukka system, kjem også Den andre termodynamiske
loven inn i bildet: Entropien (= graden av bunden energi) i eit lukka system
vil auke kontinuerleg, slik at ”orden” i eit lukka system alltid vil utvikle
seg mot ”uorden”.
Ekstraktiv og reproduktiv produksjon.
Vi skal ta for
oss to viktige, men nokså ulike eksempel:
a. Når vi brukar
bensin til å drive ein bil, utnyttar vi den ordna, kjemiske energien
(lågentropien) i hydrokarbon-molekyla. Denne energien driv motoren, men vi
klarer berre å utnytte omlag halvparten til drivkraft. Resten ender som utspedd varme i atmosfæren.
Der hamnar også driv-energien når motoren blir avkjølt.
Dei energirike
hydrokarbon-molekyla ender som energifattige molekyl: CO2 og H2O. Med andre ord
er resultatet av prosessane i motoren, at jordas mengde av lågentropi i form av
energirikt fossilt brensel har minka, mens mengda av høgentropi i form av
varme, CO2 og H2O i atmosfæren har auka. I løpet av prosessen har vi tatt ut
eit økonomisk utbytte i form av transport over ein viss distanse.
b. La oss ta for
oss ein kinesisk bonde som bryt jord og dyrkar ris og grønnsaker. Ein del kan
han og familien selje, men det meste et dei sjølve. Også i denne prosessen blir
det brukt lågentropiske, energirike molekyl som basis: Stivelse frå risen, -
sukker, vitamin og mineral frå grønnsakene, protein frå hønene som har
ete ris og avfall, og rishalm og villgras til vannbøffelen som er trekk-kraft.
Bondens og bøffelens kroppar omgjer energien i maten til arbeid, som blir brukt
til å reprodusere matvarene og gi eit mindre ekstra-utbytte. Også bonden og
bøffelen pustar ut CO2 og H2O etter at lågentropien er henta ut.
Den store
forskjellen frå det forrige eksemplet er kvar energien -
lågentropien - kjem ifrå. Svaret her er som kjent: Frå
sola. Plantene bind CO2 og H2O i sine klorofyll-celler ved hjelp av energi=lågentropi
i solstrålane. Det er den prosessen vi kallar fotosyntese.
I dette
tilfellet blir ikkje jordas samla mengde av lågentropi minska. Den blir tvert
om reprodusert over eit bestemt og ganske kort tidsrom. Den økologiske
vitskapen brukar å kalle dette ”bruk av fornybar energi”. Og fordi denne
prosessen ikkje forringar jordas samla sum av lågentropi, kallar vi den også
”berekraftig” eller ”reproduktiv”.
Den forrige
prosessen, bilkjøringa, gå derimot ut på å bruke fossil lågentropi, altså
energi som er danna ved fotosyntese i tidlegare årmillionar og deretter lagra i
jorda. Denne energien lar seg ikkje fornye, i alle fall ikkje innafor eit
akseptabelt tidsrom, og bruken er derfor ikkje berekraftig. Vi kan kalle den
ekstraktiv. I motsetning til ”bonde-prosessen”, som resirkulerer CO2, vil denne
prosessen auke CO2-innhaldet i atmosfæren. Kva det fører til, veit vi alle.
Kva konklusjonar kan vi komme med om verditeorien ut
frå dette?
Først og fremst
dette: Dersom ein økonomisk vekstprosess skal foregå, må vi i all hovudsak
bruke den ekstraprofitten vi får frå ekstraktive prosessar, altså frå utnytting
av fossil lågentropi. Men det finst unntak; og desse unntaka kan vi utnytte
betre enn før på grunn av datateknologien. Det viktigaste unntaket kan vi
beskrive slik:
Det vart sagt om
bilmotoren at den knapt kan utnytte 50% av den fossile energien; resten går til
spille. Med ny teknologi kan vi ofte drive utnyttingsgraden opp mot 80%. Og i forhold til primitive motorar er dette ein
stor gevinst: Vi får 60% meir økonomi igjen for samme utslepp av varme og
avfallsstoff. Men dersom vi med det trur at nå har prosessen ”nesten blitt
berekraftig”, tar vi feil. Det er uansett snakk om ei utnytting av fossile
ressursar, som riktig nok er blitt minska, men som i heile sitt omfang er
ikkje-berekraftig.
Ser vi på
motor-prosessen i bilen, utnyttar den ein energi som er mange gonger eit
menneskes arbeidskapasitet. Vi brukar som kjent å måle den i ”hestekrefter”.
Borgström var ein av dei første til å beskrive forholdet mellom reprodusert og
fossil energi, da han rekna bilbruk, fly og maskinar om til
”energislave-einingar”. På sekstitalet
kom han til at ein gjennomsnittsborgar i USA benytta seg av omkring 270
”energislavar”, stort sett av fossilt opphav.
Både Borgströms
og Georgescu-Roegens eksempel viser sjølvsagt at arbeidsverditeorien i si enkle
form berre kan brukast om reproduktive produksjonsmåtar.
Når ein stor del av produksjonsvolumet i eit
kapitalistisk samfunn kjem frå ekstraktiv produksjon, utbyttar kapitalen både arbeidaren
(i form av arbeidskraft og intellektuell kreativitet) og
naturen/ressursgrunnlaget (i form av ”energislavar”).
Ein stor del av
profitten er altså naturbasert, ikkje arbeidskraft-basert.
Derimot er det
framleis slik at i ei reproduktiv produksjonsform, der det ikkje blir tatt ut
meir lågentropi enn det som blir gjenskapt, kan vi bruke Marx sitt resonnement
for arbeidsverdien som vi alltid har gjort det.
Marxismen og verditeorien i lys av entropilovane.
Korfor er det så
viktig for marxistisk teori å gjere denne distinksjonen?
Før vi svarer på
det, må vi sjå litt på kva Marx sjølv eigentleg har sagt om desse problema.
Både Medvedev og
Nielsen siterer avsnitt frå Marx, der han aksepterer at verdiane ikkje berre
oppstår gjennom arbeid,men at naturen har ein eigenverdi ut over
arbeidsverdien:
”Ethvert af det
kapitalistiske landbrugs fremskridt er et skridt videre i kunsten at plyndre
ikke blot arbejderen, men også jorden; ethvert fremskridt, når det gælder at
øge dens frugtbarhed for en given periode, er samtidig et skridt videre i
ødelæggelsen af de varige kilder til denne frugtbarhed.” (Marx: Kapitalen I s.
718-19, d.utg.)
”Arbejdet er
ikke kilden til al rigdom. Naturen er i ligeså høj grad kilden til
brugsværdierne.”
(Marx: Kritikk
af Gotha-programmet, Udvalgte skrifter bd.II s. 11).
Begge sitat over
viser at både Georgescu-Roegen og andre moderne naturvitskapsfolk i ein viss
grad tar feil når det gjeld Marx´
forhold til naturressursane. Han var faktisk allereie på eit tidleg tidspunkt
klar over dei problematiske sidene ved arbeidsverdteorien. Ei heilt anna sak er
det at både hans samtidige, Engels, og seinare Lenin og heile hærskaren av
marxistar fram til slutten av 1960-åra, sto steilt på ei fundamentalistisk
tolking av arbeidsverditeorien. Det gjaldt både NKP, AKP og heile den
super-marxistiske delen av SV.
Underskrivne las
Georgescu-Roegen alt i 1973, og forsto straks at det var vitskapleg umuleg å
avvise hans teoriar om samanhengen mellom entropien og dei økonomiske
prosessane. Det måtte bety at dersom marxismen ikkje kunne bygge sine teoriar
på dette grunnlaget, ville den miste sin vitskaplege legitimitet.
Entropi-lovane gir korrekt oppfatning av krisene i
kapitalismen.
På den andre
sida kan vi, ved hjelp av Georgescu-Roegen, forklare årsakene til at
kapitalismens store krise har uteblitt, og at kapitalismen til dels har klart å
skape større velstand for heile befolkningar enn det dei ”realsosialistiske”
regima i Aust-Europa klarte. Å finne ei slik forklaring er det som Medvedev
kallar ”marxismens historiske prøve”.
Medvedev kjenner
tydelegvis ikkje Georgescu-Roegen. Men han vedgår indirekte at ”forsøkene på at
udråbe marxismen-leninismen til en slags ”over-videnskap” som kan forklare alt
og alle, kom senere, da det skjedde en dogmatisering av Marx´ lære.... Men Marx
og Engels ofrede aldrig den objektive sandhed for ideologiske dogmer.”
Medvedev, som så
mange kommunistar med samfunnsfagleg bakgrunn, forstår at det er noko galt med
den marxistiske arbeidsverditeorien, men han forstår ikkje kva det botnar i.
Nielsen er komen eit godt stykke nærmare løysinga, ved at han drar inn
”naturens egenverdi”. Men det er først og fremst gjennom ein ”marxist på
gjerdet”, Georgescu-Roegen, at vi kan finne ei vitskapleg forklaring på korfor
kapitalismens krise og samanbrot har uteblitt i etterkrigstida. Løysinga er
kort og godt: Så lenge kapitalismen kan auke uttaket av lagerressursar og
fossil lågentropi, kan ein også sikre det som er kapitalismens livline: Den
økonomiske veksten. Og den har eit einaste fundamentalt utgangspunkt: Auka
tilgang på lågentropi - anten i form av auka uttak frå
ressurskjeldene, eller ved å oppnå høgare virkningsgrad, slik vi har vore inne
på tidlegare. Vi har også eksempel på meir ressursnøytrale ”tekniske fix” som
har gitt entropi-gevinstar. Slike gevinstar kan ein oppnå gjennom delar av
dataindustrien; men desse er ubetydelege i forhold til det auka
ressurs-uttaket.
Korfor kan ikkje
sosialismen ”vinne” over kapitalismen under økonomisk vekst?
Dette har med
den sosiale dynamikken i eit vekst-samfunn å gjere. Så lenge det er ekstraktiv
ekstraprofitt å hauste, vil systemet gi store økonomiske gevinstar til dei som
er flinkast til å maksimere denne profitten. Veldig ofte vil den største
profitten bli hausta i rike land der ein kan minimere arbeidsstokken ved
rasjonalisering, eller i fattige land der arbeidskrafta er billeg. Dermed blir
åtaka på fagorganisering, lønningar og arbeidarvern viktige for kapitalen.
Økonomisk vekst blir lokkemidlet, både overfor dei arbeidarane som unngår
oppseiing, og for styresmaktene: Ved hjelp av den kan arbeidarane unngå
forverring av arbeidsvilkåra og lønningane, utan at profittraten for kapitalen
går ned. Meirverdien som er brukt til dette, kjem frå auka bruk av profitabel
lågentropi, og minska bruk av arbeidskraft.
Dei relativt få
arbeidarane som unngår svartkatten, blir innprenta at deira arbeidsplassar er
totalt avhengige av høgt forbruk av lågentropi. Dermed vil alle forsøk frå
venstresida på sparing og fordeling av lågentropi, bli møtt med motvilje hos
den tradisjonelle arbeidarklassen. Slik blir dagens arbeidarklasse lett offer
for propaganda frå H og FRP.
Kven blir utbytta under ”imperialismen på framtida”?
Dette å forsere
dagens utnytting av fossile energiressursar opp mot den fysiske uttaksgrensa,
skaper rikeleg med profitt i dag for den kapitalen som er delaktig. Denne
profitten blir ikkje i første rekke trekt ut av arbeidarklassen, uansett
korleis vi definerer den. Heller ikkje er imperialistisk utbytting av våre
samtidige i u-land nøkkelen til verdiauken for kapitalen. Det meste består i
det ein kan kalle ”imperialisme på framtida”: Forsert og usolidarisk uttapping
av lagerressursane. Når oljen minskar og til slutt blir borte, må dei
generasjonane som kjem etter oss, anten tåle økonomisk nedgang eller dei må
betale dyrt for å utvikle alternativ til dei fossile lågentropi-kjeldene. Dette
vil med stor visse føre til økonomisk stagnasjon og nedgang.
I økonomisk
språkbruk blir slike utgifter som vareproduksjonen fører med seg, men som ikkje
blir rekna inn i vareprisen, kalla ”eksternkostnader”. Økonomane reknar
utgiftene ved sur nedbør, drivhuseffekt, ozoneffekt, nedbygging av dyrka mark,
og ikkje minst kostnadene ved å finne alternativ når oljen tar slutt, med i
eksternkostnadene.
I og med at vi
ikkje dekker eksternkostnadene ved forbruket vårt, og dyttar kostnadene over på
komande generasjonar, oppstår det ein
falsk låg varepris og eit utbyttingsforhold overfor komande slekter.
Slik kan kapitalismen klare å oppnå kortsiktige fordelar samanlikna med eit
sosialistisk system. Kapitalismen er med andre ord makelaus til å forsere
ressurs-uttaket og skape økonomisk vekst, så lenge dei har ressursane under
kontroll og utnyttar dei ut frå kortsiktige profitt-omsyn.
Men den dagen da
kapitalismen møter veggen i ressursmessig samanheng, er krisa eit faktum. Den
dagen eit relativt rikt land må skjere ned på forbruket, og veksten blir
negativ, vil folk etterspørje likeverd, solidaritet og utjamning.
Og i lengda vil
alle samfunn på jorda møte eit slikt ”sannhetens øyeblikk”, da ressursane ikkje
lenger gir rom for økonomisk vekst, dvs. forbruksvekst for alle i samfunnet.
Denne situasjonen er den liberalistiske kapitalismen totalt ute av stand til å
takle.
Det einaste svaret
er: Sosialistisk sparing og fordeling.
Det finst berre
ein måte å meistre ein slik situasjon på:
Ved å organisere samfunnet etter sosialistiske retningsliner. Eit
samfunn som må innrette forbruket etter ressurstilgangen for framtida, vil
strype kapitalismen fordi den ikkje får si livgjevande føde: Aukande uttak av
lågentropi, økonomisk vekst, og dermed profitt.
Dette er grunnen
til at vi må halde sosialismen levande som idé framover: Det er berre den som
kan berge oss når folketalet aukar, lågentropien skrumpar inn, og den økonomiske
veksten blir borte.
Dessutan ser vi
allereie i dag at trass i det aukande ressurs-uttaket og den økonomiske
veksten, blir resultatet av den enorme lågentropi-bruken ekstremt skeivt
fordelt, slik at dei rike stadig blir rikare og dei fattige blir fleire og enda
fattigare. Dette kan sjølvsagt ikkje halde fram.
Og noka anna
løysing enn sosialismens sparing og fordeling finst ikkje. Det ville i så fall
vere ei kraftig opptrapping av forbruket av lågentropi, slik at både dei rike
og dei fattige blir rikare. Og ein slik kraftig auke kan vi berre makte ein
svært kort periode; etter dette vil situasjonen for fleirtalet på jorda ver
enda verre enn før. Også for det store fleirtalet av rike menneske, som alle
norske borgarar hører til, uansett kva vi ønskar å kalle oss sjølve.
Det er ikkje
enkelt å vere sosialist i eit rikt land, og bere fram kravet om global
utjamning; for det betyr jo eit krav til mange menneske om innstramningar i den
personlege økonomien. Men dersom vi skal gjere alvor av våre gode ord om å gjere
livsvilkåra betre for jordas fattige fleirtal, kjem vi aldri unna ei slik
innstramming. Det er nemleg ikkje ressursar nok på jorda til at vi både kan
hjelpe fleirtalet av fattige, og halde oppe luksus-elementa i levestandarden
til gjennomsnittsbefolkninga i rike land.
februar 2002